Paspoort voor online shoppers

Met de opkomst van het online shoppen ontstaat de behoefte voor invoering van een ontvangerspaspoort, waarin de shoproutines en vaste voorkeuren van online shoppers worden vastgelegd.

Dat stelt de Expertgroep Delivery van Shopping2020 in zijn eindrapport, dat dinsdag verscheen.

De consument bepaalt dan nog steeds of hij de ontvangst op het werk, bij een afhaalpunt of thuis wil. Maar hij wil ook worden gekend zijn in zijn voorkeuren en routines, hij wil gemak en vrijheid, zo concludeert de expertgroep.

Winkeliers zouden zich moeten onderscheiden op het gebied van prijs, verrassing, gemak, keuze, exclusiviteit en ervaring. “Delivery wordt daarbij een integraal onderdeel van een consequente shoppingervaring. Logistiek wordt marketing”, zegt Carlos Mendes Aguiar van PostNL.

Dienstverleners hebben in 2020 hun service portfolio drastisch uitgebreid, met grote verschillen per retailconcept, doelgroep of regio. Almelo is niet Amsterdam, een merkpaskamer thuis is geen lage kosten levering. ‘Maar’, zo stelt Gert Schut, Senior Vice President Capgemini Consulting en voorzitter van de expertgroep, ‘consumenten gebruiken verschillende concepten en begrijpen de verschillen en prijsconsequenties: iedereen snapt dat Ryanair geen Singapore Airlines is.’

De schaal van bestellingen (meerdere per week per gezin) en de veelheid aan opties leiden echter op termijn tot nieuwe routines en vaste voorkeuren, vastgelegd in het ‘persoonlijk ontvangst paspoort’.

BRON: Telegraaf.nl

Reacties zijn gesloten.