Nieuwe oudere winkelt in 2020 massaal online

Facebook, Twitter en Skype. Ouderen gebruiken het net nu vooral om in contact te blijven met familie, dit is in rap tempo aan het veranderen.

In 2020 gaan ze ook massaal online kopen. Retailers moeten rekening houden met dit veranderende winkelgedrag van de groeiende groep 50-plussers, zo blijkt uit het eindrapport van expertgroep Shopper Behavior van Shopping2020.

In 2020 zijn er volgens de experts zo’n 7 miljoen 50-plussers in Nederland. Zij vormen daarmee een veel grotere groep dan jongeren en de voor de media- en marketing belangrijke doelgroep 20-49 jaar.

Onder andere door de vergrijzing zal de manier waarop consumenten winkelen veranderen. Ook de 50-plussers zelf zullen in 2020 een ander winkelgedrag hebben.

Verdubbeld

Lianne van der Wijst, Research Consultant bij GfK en gastvrouw van de expertgroep Shopper Behavior, licht toe: ‘We zien dat ouderen de mogelijkheden van internet steeds breder gaan gebruiken. Het gebruik van internet om producten te kopen bleef onder ouderen tot nu toe achter bij de rest van de bevolking. De afgelopen 5 jaar is echter het aantal ouderen dat online producten heeft gekocht al meer dan verdubbeld. De verwachting is dat dit de komende jaren nog verder gaat toenemen.’

Toch zal de reden waarom ouderen in 2020 massaal online gaan winkelen niet voor iedere 50-plusser hetzelfde zijn.

Het onderzoek van de expertgroep onderscheidt vier verschillende shoppertypes met elk hun eigen winkelgedrag: De ‘Calculerende Shopper’, ‘De Weloverwogen Shopper’, ‘De Passieve Shopper’ en de ‘Gepassioneerde Shopper’.


Goedkoop

Op dit moment zijn 50-plussers, met een aandeel van 46 procent, sterk vertegenwoordigd in de groep Calculerende Shoppers. Kenmerk van deze groep is dat ze op internet prijzen vergelijken om zo de laagste prijs te vinden.

Door de vergrijzing van dit shoppertype zullen volgens de experts steeds meer ouderen zich online gaan oriënteren op zoek naar het goedkoopste aanbod.

Ook de groep ‘Passieve Shoppers’ telt momenteel relatief veel 50-plussers (51%). Deze groep doet zijn aankopen het liefst bij de servicegerichte lokale ondernemers. Door de verschraling van het winkelaanbod en de afname van het aantal kleine zelfstandige retailers zal deze shopper in 2020 steeds vaker online zijn aankopen doen.


Service

Rob Wierenga, Projectmanager Detailhandel bij UNETO-VNI en voorzitter van de expertgroep Shopper Behavior: Er bestaat in 2020 geen on- of online shopping meer. Het is inline shopping! Het is aan de retailer om met name de passieve shopper altijd te kunnen bedienen. Mocht een product niet op voorraad zijn in de winkel, dan zal de retailer ervoor moeten kunnen zorgen dat dit klanttype op een snelle manier het product alsnog in huis krijgt.’

BRON: Telegraaf.nl

 

Reacties zijn gesloten.