Nieuw privacybeleid Google grote gevolgen

Het effect van het nieuwe privacybeleid van Google, dat donderdag ingaat, heeft grote gevolgen voor de manier waarop Google kan omgaan met privacygevoelige gegevens. De zoekmachine kan hierdoor uitgebreide profielen van mensen opbouwen en die informatie, zoals surfgedrag, commercieel gebruiken en verkopen.

Google voegt de privacyvoorwaarden van al zijn diensten als Gmail en Google+ samen. Volgens hoofdredacteur Wilbert de Vries van technologiewebsite Tweakers.net is niet te overzien wat dit betekent voor de toekomst van de online privacy.

De Vries noemt het voorbeeld van het kijken van een filmpje van een autofabrikant op YouTube. „Op een totaal andere website zou iemand dan in de Google-advertenties die op die site staan een aanbieding van die autofabrikant te zien kunnen krijgen. Bovendien geeft Google mensen niet de mogelijkheid te zeggen dat ze bepaalde informatie niet willen delen.”

Volgens voorzitter Jacob Kohnstamm van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) is de hoofdvraag „hoe het kan dat Google de algemene voorwaarden zo verandert, zonder dat daar toestemming voor wordt gevraagd”.

Er loopt een Frans onderzoek naar het nieuwe beleid, om te kijken of het in strijd is met Europese regels. Kohnstamm heeft vertrouwen in een goede afloop. Vanuit Europa en de Verenigde Staten is tevergeefs gevraagd de ingangsdatum op te schorten.

Volgens Google is het nieuwe privacybeleid bedoeld om het makkelijker te maken de voorwaarden te snappen. Het bedrijf gaat van meer dan 60 documenten naar een enkele.

Naar eigen zeggen verkoopt Google geen persoonlijke informatie aan adverteerders, maar kan het internetbedrijf bijvoorbeeld wel surfgedrag gebruiken om gerichte advertenties te laten zien op andere websites. Volgens Google kan iemand die is ingelogd er nog steeds voor zorgen dat zijn zoekgeschiedenis niet wordt gevolgd.

BRON: Telegraaf.nl

Reacties zijn gesloten.