Fysieke winkels belangrijk voor online aankopen

Stenen winkels houden een cruciale rol bij online winkelen. Zo bezoekt maar liefst tweederde van de online shoppers een fysieke winkel voor of na een bepaalde aankoop.

Uit de Omnichannel Shopping Preferences Study, waarvoor 2500 Amerikaanse consumenten werden ondervraagd, blijkt dat fysieke winkels een belangrijke rol spelen bij online aankopen.

Tweederde van de online shoppers bezoekt een fysieke winkel voor of na een bepaalde aankoop. Hoewel de transactie uiteindelijk online plaatsvindt, draagt de winkel ‘significant’ bij aan de aankoop. Volgens het onderzoek wordt in de winkel aan een merk gebouwd en ontstaat er bewustzijn rond producten. Dat maakt de uiteindelijke waarde van winkels voor klanten en retailers groter dan de verkoopopbrengsten, zo meldt Retailnews.

Daarnaast gebruikt 55 procent van de ondervraagden het liefst zowel het fysieke als online kanaal tijdens het shoppen.

“Een strategie waarbij digitaal als hefboom werkt om de aantrekkingskracht van fysieke winkels te vergroten is de beste formule om verkopen te maximaliseren”, concluderen de onderzoekers. Daarnaast is dat volgens hem de sleutel tot klantloyaliteit en cross-sell mogelijkheden.

Verder zien de online winkels de waarde van stenen vestigingen ook in.  Zo opende de de wereldwijde online handelsplaats eBay bijvoorbeeld een kiosk in San Francisco en New York en experimenteerde Amazon met pop-up stores.

BRON: Telegraaf.nl

Reacties zijn gesloten.