Experts als gids op internet

De hoeveelheid online informatie is overweldigend groot. Nog steeds hebben mensen moeite om hun weg op internet te vinden. Het intypen van een zoekterm op Google levert al gauw duizenden resultaten op. En niet altijd staan de meest interessante sites bovenaan. De ene site eigenaar slaagt er beter in dan de andere om hoog in de resultatenlijst te komen.

De ondernemer Klaas Joosten en zijn medeoprichters lanceren daarom Zeef.com, een geavanceerde internetgids met links naar de beste websites. De overvloedige informatie wordt gefilterd met behulp van enthousiaste experts. Zij selecteren op vrijwillige basis de beste sites.

Anders dan bij Startpagina kan niemand exclusieve rechten op een bepaald gebied claimen. Wie denkt bijvoorbeeld een beter Barcelona-reisportaal te kunnen maken dan een bestaande aanbieder, kan zelf ook zo’n pagina vol links op Zeef.com beginnen. Door concurrentie komen de besten bovendrijven, denkt medeoprichter Rick Boerebach. Als bezoekers van zo’n portaal op een link klikken en ergens wat bestellen, krijgt Zeef.com hiervoor een vergoeding. De opbrengst wordt 50/50 gedeeld met de experts.

Omdat hij vroeger woordblind was, weet ceo Klaas Joosten als geen ander hoe lastig het kan zijn om snel interessante informatie op het internet te vinden. In 1999 begon hij M4N, een netwerk voor ’affiliate marketing’, een vorm van internetmarketing waarbij klanten tegen een vergoeding worden doorverwezen naar adverteerders. Toen in 2011 voor 400 miljoen euro aan verkopen werd gegenereerd, deed hij de tent over aan het Duitse Zanox. M4N dreef vooral op slimme software.

Bij het dit jaar opgerichte Zeef.com draait alles echter om menselijke kennis. Boerebach: „Dat is de beste manier om de enorme hoeveelheid informatie te filteren. Alles draait om de experts die voor uiteenlopende onderwerpen als programmeertalen en reisbestemmingen linkpagina’s maken. Zoeken op basis van wiskundige formules zoals Google dat doet, heeft het probleem van de informatieovervloed niet kunnen oplossen. Zeker op gebieden waar de internetgebruiker niet goed thuis is, bestaat behoefte aan de kennis van experts.”

Zeef.com staat niet toe dat Jan en alleman zomaar irrelevante (reclame)links kan toevoegen, een fout die het Amerikaanse Yahoo eerder maakte: „Daarom werken we met een moderator.”

Verder onderscheidt Zeef zich door de strijd met Google AdSense aan te gaan, door bloggers blokken met de beste, door experts samengestelde, links te bieden waarmee ze geld kunnen verdienen. Deze lijstjes worden automatisch geactualiseerd.

Zeef.com richt zich het eerste jaar vooral op Noord-Amerika, omdat dat de voornaamste markt is volgens Joosten. Daarna volgen Europa, Japan, China en India.

BRON: Telegraaf.nl

Reacties zijn gesloten.