Echt winkelen doe ik liever online

Ze hebben vaak wat te besteden, laten zich niet gek maken door mooie slagzinnen en ze houden graag de regie in eigen hand. Heel geschikte webshoppers dus, die vijftigplussers.

Want de ’silver surfers’, zoals deze groeiende groep webshoppers in Groot-Brittannië ook wel wordt genoemd, weten hun weg op internet wel te vinden. Ze raken allesbehalve verstrikt in het World Wide Web en kopen er daar op los. „Ik heb een aversie gekregen tegen overvolle warenhuizen en op internet is zoveel te vinden. Dat is voor mij ideaal”, lacht Lia Hesterman (61), die regelmatig online kleren voor zichzelf en haar kleindochter koopt.

Uit cijfers van Thuiswinkel Waarborg, een belangenorganisatie van webwinkels, blijkt dat ouderen de afgelopen tien jaar online behoorlijk aan de weg timmeren. „In 2002 kocht slechts twaalf procent van de vijftigplussers online, dat is nu 40 procent geworden. Door de vergrijzing is dit een groeiende groep, die bovendien kapitaalkrachtig is, omdat ze weinig vaste lasten meer hebben”, zegt Martijn van Rossum, online marketingexpert van Thuiswinkel Waarborg. Hesterman denkt niet dat het online shoppen haar in de toekomst snel zal vervelen. „Het aanbod wordt alleen maar groter en leuker. Natuurlijk vind ik het ook leuk om af en toe naar de stad te gaan, maar echt winkelen doe ik liever online.”

Ervaren

Bedrijven doen er daarom goed aan om rekening te houden met de oudere consument. „Vijftigplussers zijn ervaren shoppers die wat te besteden hebben. Bovendien leid je deze groep bovendien niet zo makkelijk om de tuin. Die hebben al twintig keer een verzekering afgesloten en weten inmiddels wel dat je heus geen witte tanden krijgt van whitening-tandpasta, ook al roept de fabrikant nog zo hard van wel”, zegt Edgar Keehnen van marketingbureau AgeWise, dat onder meer onderzoek doet naar het consumentengedrag van vijftigplussers.

Webshoppen is voor vijftigplussers aantrekkelijk omdat ze hierbij de regie in eigen hand houden. „Thuiswinkelen geeft ze die regie. In de winkel kunnen allerlei verkoopsters roet in het eten gooien met aannames en opmerkingen. Online zijn zij de baas, dat is van invloed op hun geluksgevoel”, legt Keehnen uit. Dat geldt ook voor Hesterman die het prettig vindt ’dat ze de timing zelf kan bepalen. „Ik bepaal wanneer ik een product koop en pas. Ik heb online veel minder vaak een impulsaankoop. Ik krijg in mijn eigen omgeving, de tijd om een