Boodschappen steeds meer online

Steeds meer mensen doen hun boodschappen vanachter de computer. De verkoop van online levensmiddelen zal in ons land 2016 meer dan verdubbeld zijn ten opzichte van 2012. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau IGD.

De Nederlandse markt van online levensmiddelen bedroeg vorig jaar €0,6 miljard en zal volgens de onderzoekers in 2016 €1,6 miljard bedragen. Dit komt vooral doordat Albert Heijn verschillende aanvullende ophaalpunten creëert en door nieuwe en bestaande retailers die online hun opwachting zullen maken zoals Coop Supermarkten en Superdirect.com.

Nederland is de vierde markt in Europa wat betreft online levensmiddelen. Groot-Brittannië staat op de eerste plaats. De Britse online levensmiddelenmarkt stijgt volgens het onderzoek van €7,1 miljard in 2012 naar €13,7 miljard in 2016. De Franse markt stijgt van €5 miljard naar €10,6 miljard en de Duitse van €1,1 miljard naar €2,5 miljard.

“De online detailhandel in voedsel en consumentengoederen groeit in een razend tempo over heel Europa”, zo vertelt IGD CEO Joanne Denney-Finch. “Technologie geeft mensen meer bevoegdheid en verandert fundamenteel de manier waarop ze boodschappen doen.”

Hoewel de onderzoekers voorspellen dat de waarde van de online levensmiddelenmarkt in diverse Europese landen de komende jaren verdubbelt, zal elke markt zich via verschillende modellen ontwikkelen. Er bestaat volgens IGD niet zoiets als een ‘one-size-fits-all’ aanpak.

BRON: Telegraaf.nl

Reacties zijn gesloten.